|
Понравилась статья? Поделитесь с друзьями:
|
|
|
|
|
|
|
RECRUITING IMMIGRANT WORKERS:
EUROPE 2016
OECD/European Union, 2016, 290 pages
|
http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/8116051e.pdf?expires=1471986535&id=
id&accname=guest&checksum=DC63B821F218B24CF06CFB80A2FDBD03
Европейский союз увеличил свою долю мигрантов
из Китая и Филиппин, но получает меньше высокообразованных
мигрантов, чем другие места ОЭСР (стр. 87)
Как менялось распределение групп иммигрантов в
возрасте старше 15 лет в странах принимающих мигрантов, по
странам происхождения мигрантов, 2000-2010 гг.
|
Всего (2010)
|
Высокообразованные (2010)
|
ЕС-15 (всего)
|
Всего
|
Из них доля, %
|
Всего
|
Из них доля, %
|
Всего
|
Доля
|
Млн.
|
ЕС-27
|
США
|
Австралия, Канада,
|
Млн.
|
ЕС-27
|
США
|
Австралия, Канада,
|
Измене-ние 2000-2010 (%)
|
2010 (%)
|
Измене-ние 2000-2010 (%)
|
Индия
|
3539
|
28%
|
46%
|
22%
|
2217
|
21%
|
57%
|
22%
|
81%
|
28%
|
-4%
|
Китай
|
3349
|
19%
|
37%
|
30%
|
1574
|
17%
|
43%
|
40%
|
62%
|
18%
|
88%
|
Филиппины
|
2869
|
13%
|
60%
|
20%
|
1508
|
9%
|
65%
|
26%
|
49%
|
13%
|
75%
|
Марокко
|
2425
|
89%
|
3%
|
2%
|
396
|
83%
|
7%
|
9%
|
61%
|
89%
|
-6%
|
Вьетнам
|
1915
|
18%
|
61%
|
18%
|
545
|
15%
|
65%
|
19%
|
26%
|
15%
|
-1%
|
В трудовой миграции в Европейский Союз
не доминирует какой-либо одна страна (стр. 94)
Разрешение на работу (12 месяцев или более) в
основных государствах-членах ЕС, 2008-2014 гг.
Страна происхождения
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
Индия
|
46,5
|
43,1
|
50,6
|
38,7
|
21,7
|
24,2
|
25,2
|
США
|
29,5
|
24,9
|
28,9
|
27,6
|
20,6
|
20,8
|
23,5
|
Китай
|
29,6
|
32,7
|
26,5
|
17,3
|
14,0
|
13,8
|
14,4
|
Украина
|
33,5
|
28,7
|
40,4
|
13,6
|
16,2
|
20,6
|
14,1
|
Марокко
|
38,0
|
23,6
|
28,5
|
17,0
|
10,0
|
12,3
|
9,1
|
Австралия
|
22,0
|
16,7
|
16,9
|
15,5
|
9,1
|
8,3
|
9,1
|
Филиппины
|
19,5
|
17,8
|
19,8
|
15,8
|
8,6
|
6,5
|
6,5
|
Пакистан
|
5,3
|
8,8
|
11,2
|
7,2
|
4,7
|
7,1
|
6,5
|
Канада
|
8,5
|
6,9
|
7,5
|
7,1
|
5,1
|
5,3
|
5,9
|
Бразилия
|
24,4
|
20,2
|
14,3
|
10,0
|
7,4
|
6,0
|
5,8
|
Япония
|
6,2
|
5,4
|
5,2
|
5,6
|
4,4
|
4,2
|
5,3
|
Бангладеш
|
11,2
|
6,1
|
11,3
|
5,9
|
3,2
|
7,4
|
4,2
|
Другие
|
237,7
|
194,7
|
206,4
|
144,3
|
104,2
|
101,3
|
93,7
|
Всего
|
511,9
|
429,5
|
467,6
|
325,7
|
229,3
|
237,9
|
223,1
|
|
Cерия изданий ОЭСР включает страновые исследования политики
в области трудовой миграции. Данный том сфокусирован на эффективности
инструментов Европейского Союза по управлению трудовой миграцией.
В обзоре рассматривается, как, в соответствии со своим мандатом,
Европейский Союз может улучшить управление трудовой миграции на
уровне Союза и что можно сделать, чтобы сделать ЕС более привлекательным
для высококвалифицированных мигрантов. В обзоре ставится вопрос
о том, как правила ЕС могут помочь сделать единый рынок ЕС более
привлекательным направлением для способных и талантливых мигрантов.
Также исследуется вопрос о том как ЕС может улучшить свою структуру
трудовой миграции для удовлетворения текущих и будущих проблем,
на фоне старения населения. Данный обзор направлен на анализ двух
ключевых областей, в частности: текущая политика системы трудовой
миграции и группы мигрантов, к которым она обращаются и степень,
в которой система способна реагировать на текущие и прогнозные потребности
рынка труда и защиты ее от негативного воздействия.
Table of contents
Assessment and recommendations
Executive summary
Chapter 1. The context for labour migration in Europe
The context behind labour migration in Europe is one of disparity
across Member States
A common expectation of future skill needs
The political context: What is EU labour migration policy and
where does it originate?
Why Member States see added value in co-ordinating labour migration
at the EU level
The limits of intervention
The policy development cycle at the EU level is very long
Notes
Bibliography
Chapter 2. How attractive is the European Union to skilled
migrants?
The position of the European Union in migration flows to OECD
countries
The European Union is the single leading destination for international
students
Surveys of entrepreneurs and executives show a mixed profile of
attractiveness
Many EU residents perceive their countries as good places for
migrants
The European Union is a destination of interest for potential
migrants
Notes
Bibliography
Chapter 3. Where does the European Union bring added
value in labour migration?
What is added value in labour migration initiatives at the EU
level?
Attractiveness to migrants
Increasing mobility
Increasing retention
Improving matching systems
Avoiding duplication in the recognition of foreign qualifications
Attractiveness for employers
A single labour market test for a single labour market
Co-operation with third countries
Simplification for compliance
Leveraging competition and preventing a race to the bottom
Summarising factors of attraction and the value of EU intervention
Notes
Bibliography
Chapter 4. What have EU labour migration Directives
changed and how can they be improved?
Introduction
Students Directive: Promote the EU as a world centre of excellence
for studies
The Researchers Directive: A new fast-track permit in many Member
States
The Single Permit Directive: Simplifying and harmonising the rules
The EU Blue Card: Almost invariably a new permit category
How does the Blue Card compete with national schemes?
The Seasonal Workers Directive
The Intra-Corporate Transfer Directive
What have the Directives discussed changed?
What are the next possible policy options?
Notes
Bibliography
Annex 4.A1. Labour market mobility for EU Blue Card holders
Chapter 5. What is missing from the EU labour migration
policy framework?
A broad pool of candidates
A general recognition system
Sectors not yet covered under the sector-based approach
Horizontal approach
Notes
Bibliography
Chapter 6. Recommendations for EU labour migration policy
Systemic recommendations
Make the Blue Card more effective and attractive
Boost added value for participating countries
Strengthen co-operation with and outreach to third countries
Increase participation in EU initiatives
Notes
|