|
Hans-Jakob Boesch, Sonja Kahlmeier, Heini Sommer,
Elise van Kempen, Brigit Staatsen, Francesca Racioppi
ECONOMIC VALUATION OF TRANSPORT-RELATED HEALTH
EFFECTS
REVIEW OF METHODS AND DEVELOPMENT OF PRACTICAL APPROACHES,
WITH A SPECIAL FOCUS ON CHILDREN
WHO, 2008, 151 pages
|
http://www.euro.who.int/document/e92127.pdf
Подверженность детей и взрослых воздействию загрязнителей
и других рисков для здоровья, связанных с транспортом, может различаться
из-за физиологических различий, а также потому, что эти группы населения
проводят время в разных местах и ведут себя по-разному. Сочетание
вышеназванных факторов производит или инициирует широкий спектр
отрицательных воздействий на здоровье. Следовательно, понимание
того, как окружающая среда влияет на здоровье и развитие детей,
важно для предупреждения заболеваний и потери здоровых лет жизни.
Основная цель проекта, на базе которого подготовлен
доклад, состояла в разработке практического подхода к экономической
оценке вредного воздействия, которое оказывает транспорт на здоровье,
с особым вниманием к детям. Проект опирается на современное понимание
связи между транспортом и здоровьем; в нем также дается обзор того,
как в различных экономических исследованиях решался вопрос оценки
связанного с транспортом воздействия на здоровье.
Подходы, представленные в докладе, предназначены для
экспертов, специализирующихся в областях, не связанных со здравоохранением,
а также для практиков, занимающихся транспортным планированием,
- от специалистов общенационального уровня до тех, кто проводит
оценку на субнациональном и местном уровнях. Использование этих
подходов должно помочь при рассмотрении вопросов воздействия транспорта
на здоровье при экономической оценке различных транспортных вариантов.
Географический охват применения предлагаемых подходов может быть
международным, национальным или местным, однако они могут в меньшей
степени подходить для очень ограниченных вмешательств из-за специфического
характера условий, в которых они проводятся.
При разработке подходов использовались последние данные
литературы по эпидемиологии, что позволило определить заболевания,
связанные с воздействием транспорта - транспортных шумов, загрязнения
воздуха (сердечно-сосудистые заболевания, респираторные и легочные
заболевания), дорожно-транспортные происшествия.
Contents
Contents
Abbreviations
Glossary
Executive summary
1 Introduction
1.1 Background
1.1.1 Transport and health
1.1.2 Children
1.2 Transport, Health and Environment Pan-European Programme
1.3 Aims of this project
2 Methodological approach
2.1 Conceptual framework
2.2 Overview of recent epidemiological literature on the health
end-points considered
2.3 Overview of recent economic approaches to the health effects
considered
3 Practical approaches for the valuation of health costs
due to transport
3.1 Introduction
3.1.1 Overview of total health costs, their components and valuation
approaches
3.1.2 Aim and scope of the proposed practical approaches
3.1.3 Basic structure of the proposed approaches
3.1.4 Uncertainty
3.1.5 Conclusions
3.2 A practical approach for valuating health costs due to road
crashes
3.2.1 The basic model
3.2.2 Steps for road crashes
3.2.3 Input data and data sources
3.2.4 Elements contributing most to total health costs
3.2.5 Special focus on children
3.2.6 A practical example for estimating the health costs of road
crashes
3.3 A practical approach for valuating health costs due to noise
3.3.1 The basic model
3.3.2 Steps for noise
3.3.3 Elements contributing most to total health costs
3.3.4 Special focus on children
3.3.5 A practical example for estimating the health costs of noise
3.4 A practical approach for the valuation of health costs due
to air pollution
3.4.1 The basic model
3.4.2 Steps for air pollution
3.4.3 Input data and data sources
3.4.4 Elements contributing most to total health costs
3.4.5 Special focus on children
3.4.6 A practical example for estimating the health costs of air
pollution
3.5 Considerations on valuating health costs due to insufficient
physical activity
3.5.1 Apportionment of the share of insufficient activity to road
transport
3.5.2 Valuation of costs from mortality
3.5.3 Morbidity-related costs: an alternative approach
3.5.4 Special focus on children
4 Bringing it all together
4.1 Total costs of all health effects together
4.2 Conclusions
I Annex 1: Overview and analysis of recent literature
I.1 Overview of the literature on the costs of transport crashes
I.1.1 Introduction
I.1.2 Health end-points
I.1.3 Economic approaches
I.2 Overview of results on transport-related noise
I.2.1 Introduction
I.2.2 Health end-points
I.2.3 Economic approaches
I.3 Overview of results on transport-related air pollution
I.3.1 Introduction
I.3.2 Exposure to transport-related air pollution
I.3.3 Health end-points
I.3.4 Summary of the review of economic approaches
I.4 Overview of results on transport-related insufficient physical
activity
I.4.1 Introduction
I.4.2 Health end-points
I.4.3 Interactions between transport-related physical activity,
air pollution, noise and road traffic injuries
I.4.4 Economic approaches
I.5 Overview of results on other transport-related effects
Annex 2. Literature identified that was not included in the review
of economic approaches
Annex 3. Analysis grid for the review of economic literature
References
|