| 
               
                |  | THE WORLD HEALTH REPORT 2006 - WORKING TOGETHER 
                    FOR HEALTH WHO, 2006, 237 pages |  http://www.who.int/whr/2006/whr06_en.pdf 
              - полный текстhttp://www.who.int/whr/2006/06_overview_ru.pdf 
              - обозор на русском языке
 Всемирный доклад о состоянии здравоохранения в мире 
              за 2006 г. - "Совместная работа на благо здоровья" - содержит, 
              с одной стороны, экспертную оценку нынешнего кризиса в области глобальных 
              кадровых ресурсов в сфер здравоохранения и, с другой стороны, целый 
              ряд масштабных предложении по его урегулированию в течение ближайших 
              десяти лет, начиная с сегодняшнего дня. Нынешний кризис - одно из препятствий, которое сдерживает 
              прогресс в области здравоохранения практически в 60 странах мира. 
              Нехватка врачей, акушерок, медсестер и вспомогательных работников 
              в мире, которая, по оценкам, составляет приблизительно 4,3 миллиона 
              человек, наиболее остро ощущается в самых бедных странах, особенно 
              в странах Африки, расположенных к югу от Сахары, где они больше 
              всего нужны. Плохие условия труда, высокие показатели убыли, обусловленные 
              болезнями и миграцией, и системы образования, которые не в состоянии 
              компенсировать эту нехватку, отражают всю глубину проблем в тех 
              странах, в которых сложилась эта кризисная ситуация.  В докладе предлагаются возможные способы обеспечения 
              лучшей сбалансированности в этом плане. Посредством активного планирования 
              работы на протяжении всей трудовой деятельности каждого работника, 
              начиная с того момента, когда он проходит медицинскую подготовку 
              и поступает на работу, и вплоть до завершения своей трудовой деятельности, 
              можно определить целый комплекс директивных вариантов, каждый из 
              которых может так или иначе способствовать повышению эффективности 
              кадровых ресурсов здравоохранения. Производительность кадровых ресурсов 
              может быть повышена незамедлительно всеми странами, однако для этого 
              они должны сначала определить, что их ждет в будущем, и создать 
              необходимый институциональный потенциал, позволяющий проводить работу 
              по руководству, организации и регулированию кадровых ресурсов здравоохранения. 
             Функцию национального лидерства можно укрепить за счет 
              глобальной солидарности, что будет способствовать разработке соответствующих 
              инструментов, отвечающих интересам общества, таких как общие технические 
              принципы и приоритетные исследования, а также совместные соглашения 
              по вопросам миграции и мобилизации международных кадровых ресурсов 
              в ответ на чрезвычайные ситуации в области здравоохранения. Оказание 
              поддержки странам, переживающим глубокий кризис, предполагает необходимость 
              срочной координации работы и обязательства со стороны международных 
              партнеров инвестировать средства непосредственно в кадровые ресурсы 
              здравоохранения в настоящее время и в более отдаленной перспективе. 
              В этом докладе содержится схема десятилетнего плана действий, который 
              позволит странам создать свой контингент кадровых ресурсов здравоохранения 
              и укрепить свои системы здравоохранения с помощью глобальных партнеров 
              по принципу совместной работы на благо здоровья. Крепкие и жизнеспособные кадровые ресурсы здравоохранения 
              - это инвестиции в здоровье на сегодняшний день и на будущее. Конечной 
              целью является создание таких кадровых ресурсов, которые могут гарантировать 
              всеобщий доступ к медико-санитарной помощи всем гражданам в каждой 
              стране. Этот доклад необходимо прочитать каждому, кто разделяет 
              эту амбициозную цель. Как всегда, доклад содержит статистические приложения, 
              дающие ценную информацию об основных демографических показателях 
              и о затратах на охрану здоровья во всех странах. CONTENTS Message from the Director-General  Overview  Why the workforce is important Picture of the global workforce
 Driving forces: past and future
 Strategies: working lifespan of entry-workforce-exit
 Entry: preparing the workforce
 Workforce: enhancing performance
 Exit: managing migration and attrition
 Moving forward together
 An imperative for action
 National leadership
 Global solidarity
 Plan of action
 Moving forward together
 Chapter 1Health workers: a global profile
 Who are the health workers? How many health workers are there?
 Public and private sector workers
 Sex and age of health workers
 How much is spent on the health workforce?
 Where are the health workers?
 Uneven distribution across the globe
 Uneven spread within countries
 Are there enough health workers?
 Needs-based sufficiency
 Addressing the shortage - how much will it cost? 13
 Conclusion
 Chapter 2Responding to urgent health needs
 High priority services: human resources for health and the MDGs 
              Epidemics of in-service training
 Overburdened district staff
 Two tiers of salaries
 Strategy 2.1 Scale up workforce planning
 Strategy 2.2 Capitalize on synergies across priority programmes
 Strategy 2.3 Simplify services and delegate appropriately
 Strategy 2.4 Secure the health and safety of health workers
 Preparing the workforce for the growing burden of chronic diseases 
              and injuries
 New paradigms of care require a workforce response
 Strategy 2.5 Deploy towards a continuum of care
 Strategy 2.6 Foster collaboration
 Strategy 2.7 Promote continuous learning for patient safety
 Mobilizing for emergency needs: natural disasters and outbreaks
 Preparedness plans can help
 Strategy 2.8 Take a "command and control" approach
 Strategy 2.9 Help remove sector boundaries
 Strategy 2.10 Train appropriate health staff for emergency response
 Strategy 2.11 Develop an emergency deployment strategy for different 
              kinds of health workers
 Strategy 2.12 Ensure adequate support for front-line workers
 Working in conflict and post-conflict environments
 Strategy 2.13 Obtain and maintain strategic information
 Strategy 2.14 Invest in advanced planning and focused interventions
 Strategy 2.15 Protect what works
 Strategy 2.16 Repair and prepare
 Strategy 2.17 Rehabilitate when stability begins
 Conclusion
 Chapter 3Preparing the health workforce
 Workforce entry: the right mix The "pipeline" for recruitment
 Training: the right institutions to produce the right workers
 Governance
 Getting the right balance of schools and graduates
 Strategy 3.1 Encourage training across the health care spectrum
 Accreditation: promoting competence and trust
 Managing admissions to enhance diversity
 Strategy 3.2 Develop admissions policies to reflect diversities
 Retaining students through to graduation
 Educational services
 Strategy 3.3 Ensure quality and responsive curricula
 Acquiring competencies to learn
 Workforce of teachers
 Strategy 3.4 Encourage and support teaching excellence
 Financing
 Infrastructure and technology
 Strategy 3.5 Find innovative ways to access teaching expertise and 
              materials
 Information for policy-making
 Strategy 3.6 Evaluate institutional performance, policy options 
              and actions
 Rethinking recruitment: gateway to the workforce
 Imperfect labour markets
 Strategy 3.7 Improve recruitment performance
 Conclusion
 Chapter 4Making the most of existing health workers
 What is a well-performing health workforce? What determines how health workers perform?
 What influences health workers' performance?
 Job-specific levers
 Strategy 4.1 Develop clear job descriptions
 Strategy 4.2 Support norms and codes of conduct
 Strategy 4.3 Match skills to tasks
 Strategy 4.4 Exercise supportive supervision
 Basic support systems
 Strategy 4.5 Ensure appropriate remuneration
 Strategy 4.6 Ensure adequate information and communication
 Strategy 4.7 Improve infrastructure and supplies
 An enabling work environment
 Strategy 4.8 Promote lifelong learning
 Strategy 4.9 Establish effective team management
 Strategy 4.10 Combine responsibility with accountability
 How are levers linked to the four dimensions of health workforce 
              performance?
 Availability
 Competence
 Responsiveness
 Productivity
 Conclusion
 Chapter 5Managing exits from the workforce
 Ebbs and flows of migration Why are health workers moving?
 Impacts of migration
 Strategies to manage migration
 Source country strategies
 Strategy 5.1 Adjust training to need and demands
 Strategy 5.2 Improve local conditions
 Receiving country strategies
 Strategy 5.3 Ensure fair treatment of migrant workers 103
 Strategy 5.4 Adopt responsible recruitment policies 103
 Strategy 5.5 Provide support to human resources in source countries 
              104
 International instruments
 Occupational risks to health workers
 Violence
 Strategy 5.6 Develop and implement tactics against violence
 Other risks
 Strategy 5.7 Initiate and reinforce a safe work environment
 Illness and death from HIV/AIDS
 Change of occupation or work status
 Choosing a reduced work week
 Strategy 5.8 Accommodate workers' needs and expectations
 Health workers not employed in their field
 Strategy 5.9 Target health workers outside the health sector
 Absentees and ghost workers
 Strategy 5.10 Keep track of the workforce
 Retirement
 Retirement rates and the risk of shortages
 Health workforce ageing
 Strategy 5.11 Develop the capacity and policy tools to manage retirement
 The need for knowledge transfer
 Strategy 5.12 Develop succession planning
 Conclusion
 Chapter 6Formulating national health workforce strategies
 Building trust and managing expectations Strategy 6.1 Design and implement a workforce strategy that fosters 
              trust
 Fair and cooperative governing
 Self-regulation
 "Muddling through" and command-and-control
 Watchdogs and advocates
 A model for effective governance
 Strategy 6.2 Ensure cooperative governance of national workforce 
              policies
 Strong leadership
 Strengthening strategic intelligence
 Strategy 6.3 Obtain better intelligence on the health workforce 
              in national situations
 Extent and nature of the national workforce problem
 Action taken and further options
 National politics around the health workforce
 Reactions of health workers and their employers
 Investing in workforce institutions
 Learning from microinnovations
 Scenario building and planning
 Conclusion
 Chapter 7Working together, within and across countries
 Catalysing knowledge and learning A firm foundation for information
 Generation and management of knowledge
 Pooling of expertise
 Striking cooperative agreements
 Responding to the health workforce crisis
 An extraordinary global response is needed
 Coalitions around emergency plans
 Towards more worker-friendly practices
 The imperative of sufficient, sustained financing
 A global guideline for financing
 Moving forward together
 National leadership
 Global solidarity
 Plan of action
 Joint steps to the future
 Statistical AnnexExplanatory notes
 Annex Table 1
 Annex Table 2
 Annex Table 3
 Annex Table 4
 - Annex Table 1 Basic indicators for all Member States- Annex Table 2 Selected indicators of health expenditure ratios, 
              1999-2003
 - Annex Table 3 Selected national health accounts indicators: measured 
              levels of per capita expenditure on health, 1999-2003
 - Annex Table 4 Global distribution of health workers in WHO Member 
              States
  
              
             |