|
GLOBAL EDUCATION MONITORING REPORT
2019
MIGRATION, DISPLACEMENT AND EDUCATION: BUILDING BRIDGES,
NOT WALLS
Paris, UNESCO, 2019, 435 pages
|
https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/22b0ce76-
en.pdf?expires=1549460696&id=id&accname=guest&checksum=60F4520600F5FCAC83BF00FB832B916F
Отдельные примеры взаимосвязи между образованием
и миграцией/перемещением (стр. 6)
|
|
Влияние миграции/перемещения
на образование
|
Влияние образования
на миграцию/перемещение
|
Происхождение
|
Мигранты
|
Миграция порождает проблемы в области образования
в трущобах
Системы образования должны адаптироваться к потребностям
населения, перемещающегося по сезонным или циклическим
моделям
|
Более образованные люди с большей вероятностью мигрируют.
|
Оставшиеся
|
Миграция приводит к депопуляции в сельских районах
и создает проблемы с образованием
Денежные переводы влияют на образование в местах происхождения
мигрантов
Отсутствие родителей влияет на оставшихся детей
Перспективы эмиграции не стимулируют инвестиции в
образование
Новые программы готовят начинающих мигрантов
|
Эмиграция образованных имеет последствия для развития
вовлеченных районов, например в результате "утечки умов"
|
Место назначения
|
Иммигранты и беженцы
|
Уровень образования и успеваемость иммигрантов и их
детей обычно отстают от местного населения.
Беженцы должны быть включены в национальные системы
образования
Необходимо обеспечить право беженцев на образование
|
Мигранты, как правило, имеют чрезмерную квалификацию,
их навыки не полностью признаются или используются,
а их средства к существованию меняются
Интернационализация высшего образования стимулирует
мобильность студентов
|
Местные жители
|
Разнообразие в классах требует более подготовленных
учителей, целевых программ поддержки вновь прибывших
и предотвращения сегрегации, а также дезагрегированных
данных
Разнообразие в классах требует более подготовленных
учителей, целевых программ поддержки вновь прибывших
и предотвращения сегрегации, а также дезагрегированных
данных
|
Формальное и неформальное образование может способствовать
построению устойчивых обществ и уменьшению предрассудков
и дискриминации
|
В Европе мобильность студентов увеличивается
с уровнем обучения
Уровень мобильности за границу по международной
стандартной классификации уровня образования, выбранные европейские
страны, 2013 г. (стр. 211)
|
В докладе рассматривается влияние миграции и перемещения
населения на образование во всех сферах: внутри и за пределами страны,
добровольно и принудительно, с целью трудоустройства и образования.
В нем также рассматривается прогресс в области образования в Повестке
дня в области устойчивого развития на период до 2030 года. С учетом
растущего разнообразия в докладе анализируется, каким образом образование
может построить инклюзивные общества и помочь людям выйти за рамки
терпимости и научиться жить вместе. Равным образом обеспечиваемое
образование наводит мосты; неравноправное обеспечение воздвигает
стены между мигрантами и беженцами и принимающими их общинами. В
двух новых глобальных договорах о мигрантах и беженцах признается
роль образования и ставятся цели, согласующиеся с глобальным обязательством
никого не оставлять без внимания. Настоящий доклад является жизненно
важным инструментом для этих договоров. Он охватывает вопросы политики,
касающиеся сезонных мигрантов, консолидации сельских школ, межкультурных
учебных программ, включения беженцев в национальные системы образования
и ликвидации сегрегации, признания квалификации, целевого финансирования
школ, более эффективной гуманитарной помощи в области образования
и готовности учителей к различным классам в чрезвычайных, затяжных
и “новых нормальных” условиях. В докладе содержится призыв к странам
рассматривать образование в качестве инструмента регулирования миграции
и перемещения и возможности для тех, кто в нем нуждается.
Contents
Forewords
Acknowledgements
Contents
Executive summary
Chapter 1 Introduction
The framework: Migration and displacement interact with education
in multiple, often mutual ways
The context: The world is starting to address the education needs
of moving and hosting populations
The contents: Guide to the report
Chapter 2 Internal migration
One in eight people live outside the region where they were born
Education plays a key role in the decision to migrate
Migration improves education outcomes for some but not all
Migration challenges education planners in villages and cities
Conclusion
Chapter 3 International migration
International migration affects all regions
Migration influences – and is influenced by – education
Immigration and citizenship policies hamper access to school
Education policies can support migrants’ access to school
Conclusion
Chapter 4 Displacement
Displaced populations are concentrated in a few countries
Displacement reduces access to education
Refugees need to be included in national education systems
Several obstacles to inclusion need to be overcome
Teachers are the key to successful inclusion
Conflict has severe negative impacts on the education of the
internally displaced
Natural disasters and climate change require education systems
to be prepared and responsive
Conclusion
Chapter 5 Diversity
Immigrants and refugees are subject to stereotypes, prejudice
and discrimination
Education influences attitudes towards immigrants and refugees
Inclusion should be at the centre of education policies and systems
Non-formal education is a critical but neglected aspect of building
resilient societies
Conclusion
Chapter 6 Mobility of students and professionals
Internationalization of tertiary education takes many forms.
Recognizing academic qualifications maximizes the benefits of
student and labour mobility
Recognizing professional qualifications is also needed to maximize
the benefits of mobility
Loss of talent can be detrimental to poorer countries
Conclusion
Chapter 7 Monitoring education in the Sustainable Development
Goals
The SDG 4 monitoring framework
The SDG 4 reporting framework
Data focus 7.1: Monitoring the education status of migrants and
displaced populations presents numerous challenges
Chapter 8 Primary and secondary education
Data focus 8.1: Estimating completion rates for the Education
2030
Agenda
Policy focus 8.1: Recognizing the right to education of migrants,
asylum-seekers, refugees and stateless persons
Chapter 9 Early childhood
Data focus 9.1: Few countries have national systems to monitor
school readiness
Policy focus 9.1: Providing early childhood education and care
for the displaced
Chapter 10 Technical, vocational, tertiary and adult education
Data focus 10.1: Aligning labour force survey questions on adult
education and training with the global indicator
Data focus 10.2: Defining and measuring affordability of higher
education
Policy focus 10.1: Offering tertiary education opportunities
to refugees
Policy focus 10.2: Addressing the technical and vocational education
needs of migrants and refugees
Chapter11 Skillsfor work
Datafocus11.1:Defining and assessing digital and entrepreneurship
competences
Policy focus 11.1: Supporting migrants with financial education
Chapter12 Equity
Data focus 12.1: Analysing education in slums remains challenging
Policyfocus12.1:Refugees with disabilities need support to overcome
multiple education barriers
Chapter 13 Literacy and numeracy
Data focus 13.1: Diversity in disadvantage – the phenomenon of
isolated illiteracy
Policy focus 13.1: Literacy and language programmes are one pillar
of inclusion for adult migrants and refugees
Chapter 14 Sustainable development and global citizenship
Data focus 14.1: Attitudes towards equality and diversity are
linked to school processes
Policy focus 14.1: Education’s role grows in efforts to prevent
violent extremism
Chapter 15 Education facilities and learning environments
Data focus 15.1: Attacks are a scourge on education systems
Policy focus 15.1: Technology can support education for displaced
people
Chapter16 Scholarships
Data focus 16.1: Measuring student mobility in Europe and beyond
Policy focus 16.1: Mobile students, mobile policies? Academic
exchange programmes in Europe and Asia
Chapter 17 Teachers
Data focus 17.1: Teacher attrition is hard to estimate accurately
Policy focus 17.1: Teacher migration brings benefits and risks
Chapter 18 Education in the other SDGs – a focus on decent
work, cities, police and justice
Education is integral to decent work, sustainable urban development
and social cohesion
Education helps build professional capacity
Chapter 19 Finance
Public expenditure
Data focus 19.1: The fiscal impact of immigration and immigrant
education is often exaggerated
Policy focus 19.1: Funding schools where immigrant students are
concentrated
Aid expenditure
Policy focus 19.2: Using aid as a tool to manage migration
Policy focus 19.3: A turning point in the financing of refugee
education
Household expenditure
Policy focus 19.4: Remittances boost household education spending
Chapter 20 Conclusions and recommendations
Monitoring SDG 4 holds great promise for education systems –
but international coordination mechanisms need support
Migration and displacement are a test case for international
cooperation – and for the role of education
How should governments approach the education aspects of migration
and displacement?
Annex
Statistical tables
Aid tables
Glossary
Abbreviations
References
|